söndag 8 oktober 2017

Mitt kök genom Lina och Isabelles ögon....

 SÅ nöjd med reportaget hemma hos mig, som Isabelle Olander och Lina Eidenberg Adamo gjort. I dagarna kom det ut i magasinet Allt i Hemmet. Superkul! Det är alltid roligt att se sitt hem genom andras ögon. Man ser det liksom på ett nytt sätt.
Som vår gamla köpmandisk från Vadstena Antik. När vi köpte den för många år sedan var den i brun originalfärg. Den hade stått i en gammal cykelaffär och var full med hål och trasigheter. Lappad och lagad på flera ställen. De första åren blev den, precis som resten av köket, vitmålad. När vi renoverade och byggde ut köket för nåt år sedan så fick den samma grå nyans som resten av köksskåpen.
Jag älskar att den rymmer precis allt! Från stearinljus, till servetter och plastpåsar. En låda är full med presentsnören, en annan med pennor och krafs. Den sväljer även glödlampor och batterier. Perfekt.
 När vi renoverade köket ville vi passa på att få bort den "vita, lantliga touchen" som vi hade innan. Både min man och jag gillar industristilen, med inslag av fransk bistro. Därför valde vi bla att kakla hela vägen från golv till tak. Även de öppna hyllorna tv om spisen bidrar till bistro-stilen, med betongskivan och ställning av gamla vattenrör. 
Gasspisen från Smeg och takfläkten, hade vi kvar från "gamla" köket. Den står idag där den gamla grov-entrèn var förut.

 Att vi bar in den väl använda snickarbänken från verkstaden (efter att vi skurat den grundligt med Såpa:) är något vi är väldigt nöjda med. Inte minst min egen privata kock (läs make;) Han älskar att stå och förbereda middagarna vid bänken, med färska kryddor i en armlängds avstånd. Den ena bärstolen, närmast i bild, är köpt hos Dusty Deco, den andra hos Erik på fd Kabelverket. Numera Svenska Armaturer.
Köksstolarna är en mix av vintage- och loppisfynd. Thonet-stolarna har jag köpt via Bukowskis. 
När vi rev väggen mellan tvättstugan och gamla köket, så tänkte vi först lägga samma trägolv på hela golvet. Vi landade senare i att låta golvdelen kring spisen och "köksön" få tåliga betongplattor istället. Med värmeslingor under. Något vi är väldigt nöjda med. Lätt att hålla rent och som sagt; väldigt tåligt.


 Köksbänken som jag sitter på här har vi låtit en plåtslagare knäcka till i rostfritt stål. Hyllplanen är också de knäckta av plåtslagaren. Grunden är kraftiga plankor som klätts in i galvad plåt. Konsollerna har jag hittat på lite olika ställen på gården. (hoppas inte att svärfar märkt att jag snott dem;)
Automaten för kaffebönor, till höger i bild, kommer från en gammal lanthandel. Den går att fylla med pasta och andra torrvaror, men är mest bara tom. Och snygg.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar