lördag 20 maj 2017

En fredag i Maj....


Alltså. Vilken dag vi hade igår. Så varmt att man (nästan) blev gnällig. Nej förresten. Verkligen inte gnällig. Eftersom jag hängde i trädgården med svärmor och min smått höggravida dotter en stor del av dagen, så var det säkert de som kanske tyckte att värmen blev lite väl påträngande;)
Vi tre, tillsammans med svärfar, krälade runt på alla fyra, för att säkra trädgården för vår lilla Tax, Stina the little queen. Så nu kan hon springa fritt i hela trädgården.


Så fantastiskt underbart det är den här säsongen. När träden slår ut i blom och vi har allt det underbara framför oss. Jag njuter så makalöst mycket. Det gör varenda en av oss, vilket blir väldigt tydligt på sociala medier så här års. Bild efter bild efter bild på blommande träd och påtande i trädgårdar. Helt fantastiskt härligt! Samtidigt undrar jag lite vart mina "kolla-in-här-frodas-skotten-snart-dax-att-plantera-ut-hela-härligheten-bilder" tog vägen. Jag som gick ut så hårt och köpte fröpåsar och var så otroligt pepp. Jag skall ta och svara på den fråga in i ett inlägg alldeles snart och visa lite bilder på hur det faktiskt blev med den saken..... Håll ut alla ni tusentals (well) som undrat.
Nu skall vi koncentrera oss på vad som faktiskt har blivit gjort tkr jag. Det är ju mkt roligare. Igår fick jag nämligen ändan ur vagnen och drog till Överjärva gård för att leta grindar. Jag har hängt på Blocket en hel del under våren, med inte hittat det vi sökte. Vilket jag iof trodde var ett par vackra gamla järngrindar. Men så blev det inte. Inte när jag ramlade över dessa gamla skönheter som stod och tryckte i ett mörkt hörn uppe på logen i den välfyllda byggnadsvårdsbutiken.

Visst är de helt makalöst vackra!? Det fanns två par och jag köpte båda. Maken sågade itu en av dem, så att han kunde förlänga och fylla igen hela grindhålet. Visst blev det bra. Lite snett och vint, men det passar ju på en flera hundra år gammal gård. Nu är frågan bara;måla eller bevara som de är?  Vi har ju målat vårt eget hus i falu-svart och planken runt huset skall målas ljust grå. Så jag har varit inne på att måla grindarna i samma kulör eller vita. Eller, som sagt, behålla dem i den gröna originalfärgen, som är linoljefärg? Vad tkr du?
Såhär ser det ut mot stallet. Det skall vi behålla falu-rött, medan svärisarnas hus, som skymtar tv, också skall målas falu-svart framöver.... Hm. Svårt....  Obs. Jag vet. Mycket ogräs och lite grus. Det blir nästa sak att ta tag i tror jag minsann.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar