måndag 9 januari 2017

The best is yet to come.

Jag tycker verkligen att det är något befriande i att städa ut julen och flytta in färska blommor, gärna tulpaner. Inte bara för att jag älskar tulpansäsongen.
(Kärleken till tulpaner ligger förresten i generna på ett lite speciellt sätt. Just de här har min lillebror odlat för Rydells blommor, där han är odlingschef. Stolt storasyster, Ett annat blogginlägg framöver kommer förklara hur;) Utan också för att det liksom skänker hopp och liv till det nya året på något sätt. Hopp om våren långt där framme. Hopp om ett nytt år. Hopp om saker som jag vill skall bli ännu bättre under det nya året.
Jag fick en fantastiskt bra almanacka, som heter "The best is yet to come" av en fin vän häromdan. Den startar bla med en "Dream planning"- man fyller i sin Bucket List för 2017, planera för sina drömmar för de första 3 månaderna, 6 månader och för hela året. Den innehåller även en "Focus Check"- vad lägger jag min tid på?, en "Generositet planning"-vem vill jag investera min tid i, vem vill jag hjälpa lite extra under den här säsongen.
 En sida handlar om "Heart Check"- vad behöver jag släppa taget om det här året, vem behöver jag förlåta, vilka rädslor håller mig tillbaka i det jag vill göra 2017. Osv, osv.
SÅ otroligt bra! Man kan fnysa åt alla nyårslöften som ges vid ett årsskifte; folk skall träna mer och äta bättre, sluta röka, börja läsa böcker, och vad det nu kan handla om.
 Jag tror att det är jätteviktigt med nyårslöften. Att passa på att summera det gångna året.
Vad vill jag fortsätta göra? Vad behöver jag sluta med. Vilka nya steg behöver jag våga ta för att lyckas med mina drömmar för det nya året. Det är ju ändå så att vill jag lyckas med något jag inte gjort förut, så behöver jag börja göra saker jag inte gjort förut. Logiskt.

 Kanske finns det människor som jag behöver släppa taget om. Som drar energi och får mig på negativa tankar. Själv är jag väldigt noga med vem jag låter tala in i mitt liv och ge mig råd.

 Kanske behöver jag planera in "reflektionstid" i almanackan. Tid där jag är med mig själv och fyller på med positiva tankar genom en bok, en kopp kaffe eller vad det nu är som man gillar. Jag tror att det är bra att välja ut en speciell plats där man ger sig själv utrymme att tänka en tanke hela vägen och hämta kraft för det man står i.
Det kan vara älsklingsfåtöljen eller en speciell glänta i skogen. Kanske är det egentid i bilen för någon. Vi lever i ett samhälle som rusar på i full speed dygnet runt. Den där stilla, livsviktiga tiden finns liksom inte naturligt längre. Den behöver vi skapa.
Så..... Min lilla uppmaning till oss alla denna första "riktiga" arbetsvecka på året; ge dig själv tid att summera ditt gångna år. Rensa ut saker som skäl din glädje och energi. Fyll på med nytt. Våga kliva ur din Comfort zone och prova något du inte gjort förut. Omge dig med människor som ger dig energi och positiv input. Bjud in någon ny i ditt liv. Kanske någon som DU kan ha en positiv inverkan på. Skriv ner dina drömmar och planera för ditt bästa år hittills.
PS. Blev du sugen på almanackan? Här kan du beställa din egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar