onsdag 24 maj 2017

MORSDAG

Det här är min äldsta dotter. Nåja. Mest hennes mage.
Ellen Marlene fyller 25 år i sommar. Ungefär samtidigt, helst ett par veckor före;) väntar hon sitt och första barn. En pojke. Hon skall bli mamma och jag skall bli mormor. Jag vet inte riktigt vilket som är störst.
 Jo förresten, det vet vi allihop; det absolut största är att bli morfar!
Min man, tillika Ellens pappa, går upp i rollen totalt. Han har skaffat samma gravid-app som vår dotter och följer utvecklingen vecka för vecka. I snart 33 veckor har han försökt läsa högt för mig om vad som händer där inne i magen, steg för steg. Inte en enda gång har han lyckats utan att rösten bryts. Det är stort och rörande att läsa om hur ens barnbarn växer och utvecklas.
Ellen ser fram emot att föda sin son. Hon är förväntansfull på förlossningen, trots att hon vet att det kommer att bli smärtsamt. Det är överfullt på förlossningarna i Stockholmsområdet i sommar, ändå är hon trygg i att hon kommer få den hjälp hon behöver när det blir dax.
Det här är en nybliven mamma från Kongo. Hon är lyckligt lottad som fått föda sitt barn på ett sjukhus. De flesta andra föder hemma, på ett stampat jordgolv, utan möjlighet till medicinsk hjälp.
Varje år dör hundra tusentals kvinnor av sin graviditet eller förlossning. Ungefär 1 miljon bäbisar dör för att de inte får rätt vård.
Det här är Dr Mukwege. Han är överläkare på Panzisjukhuset i Kongo. Han har, tillsammans med sin personal, räddat livet på tusentals kvinnor , som annars skulle dö i skadorna efter fruktansvärda våldtäkter, som används som "vapen" i kriget i detta land. Han har även, genom det sjukhus han är chef över, och som bla Läkarmissionen stöder ekonomisk, bidragit till att kvinnor får möjlighet till en säker förlossning.
För 150 kronor kan du vara med och säkerställa att en kvinna får föda i säkerhet på ett sjukhus, istället för i en hydda. 150 kronor. De var vad jag betalade för parkeringen (ja, det är dyrt att parkera i storstan) de två timmar jag var på Läkarmissionens blogg-frukost igår. 150 kronor. Samma summa kunde räddat livet på en kvinna på andra sidan jorden. Gett ett barn sin mamma.
Det är precis det som Läkarmissionens morsdags-kampanj handlar om. Att genom att fira sin egen mamma kan man samtidigt vara med och räddat livet på någon annans. 
Kan man ge bort något finare på söndag!?




Gör som Vimmelmamman, åh vad jag gillar den tjejen, smsa MORSDAG till 729 72. Eller Swisha. Du hittar all info, bla hur du gör för att få ett fint gåvobevis till din mamma, HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar