onsdag 18 januari 2017

Så.....vad gör en nu....

Ja.... hur gör en nu....? Det var ju så väldans lätt att klicka hem de där vackra fröpåsarna.
För vem, liksom, kan motstå namn som Wilshire Ripple, Blue Velvet och Black Night? Ingen. Iallafall inte jag. Så makalöst vackra namn och så makalöst vackra påsar.....
Så.... Nu sitter jag här med favoritkoppen kaffe, och tittar på min fina fröpåsar. Trots att jag har tre (!) generationer trädgårdsmästare bakåt i familjen, som du ju redan läst i tidigare inlägg, så är jag usel med växter. Varenda vår så tänker jag likadant; i år händer det. Nu skall jag sannerligen få till den där lummiga fina trädgården med blommor som jag bara kan gå ut och knipsa ihop (kan man säga så?) en krispig bukett av, i morgonsolen. Eller sno ihop en god sallad av grönsaker från egna trädgårdslandet. Varje år drömmer jag om samma sak. De gröna fingrarna, från generationerna bakåt, verkar dock inte ha drabbat mig alls. För det blir aldrig något vidare med mina stora odlarplaner. Några krukor med färdiga plantor på sin höjd.
Men i år blir det annorlunda. Nu har jag nämligen plockat fram Ida Magntorns inspirerande bok Home Stories. Så nu sitter jag med kapitlet "Tankar om trädgård" och läser; " hela huset blev övervuxet med kaprifol och vildvin och verandan fick väggar av små rosor som kunde klättra. Därinne satt mormor i ljusgrå sidenklänning och uppfostrade sina barn. Omkring henne flög så mycket bin och humlor att det lät som en mycket svag orgelmusik"  text av Tove Jansson ur Bildhuggarens dotter     Lite så tänker jag mig liksom.
Men det är snarare så att jag håller med Ida Magntorn i hennes egna funderingar; "det fascinerar mig det där långsiktiga tänkandet. Jag tycker att det är svårt att planera så långt i förväg. Jag vill göra saker genast. Det skall bli fint direkt. Har svårt att tåla mig ett par år för att se om det växte till som jag hade tänkt. Om det nu blev något alls."
Tur att jag har svärföräldrarna i huset bredvid. De har drivit handelsträdgård med tomater, gurka och blommor i många år. Nu är de pensionärer sedan länge och i sommar skall de få jobba så mkt det vill i min prunkande trädgård. Maken och jag planerar nämligen även att bygga ett växthus, där vi skall sitta med morgonkaffet i vårsolen. Jajamensan. Jag har ju redan köpt mina första fröpåsar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar