måndag 4 september 2017

I tapethimlen på Långholmen

I fredags blev det en liten utflykt till Långholmen. Alltså. Vilken lyx att ha så många vackra ställen att besöka, på nära håll.
Långholmen är som en liten pittoresk landsbygd, mitt i stan. Lummigt, grönt och med röda hus, med vita knutar, som skulle göra vilket Katthult som helst grönt av avund.
Jag hade dock en speciellt rött hus för ögonen. Nämligen huset ovan. Jag hade bokat tid i tapethimlen, hos Sara och Mats, på Handtryckta Tapeter. Ett litet familjeföretag som rekonstruerat och nytryckt, historiska tapeter, i över 30 år. Helt fantastiskt!
Som en godisaffär. Makalöst vackra mönster som små karameller i de proppfulla hyllorna.

Det gör något med en när man möter människor som är passionerade för det de sysslar med. Jag njöt kungligt av att höra Saras kunskap om årtal och mönster.
Bakom tapeten hon visar upp, ser man ett exempel på det fantastiska hantverket de utför när de rekonstruerar ett gammalt mönster. Med hjälp av en tapetrest och bilder har man kunnat skapa en ny tapet med det gamla mönstret. SÅ himmelskt vackert.
Älskar mönstret och färgerna i den högra tapeten.
Nu återstår att se om Sara och Mats lyckas få fram en ny tapet, av en gammal tapetrest vi hittade vid första renoveringen för åtta år sedan, till vårt sovrum här hemma.
Det gör de med all säkerhet!
Varm i hjärtat, inte minst av fint och hjärtligt bemötande, lämnade jag detta vackra hus i fredags.
Så fantastiskt att det finns eldsjälar som Sara och Peter!
 Förutom att föra ett underbart, vackert hantverk vidare, så lämnar de tapetskatter till mänskligheten, att njuta av i generationer. TACK!

Efter ditt besök hos Handtryckta Tapeter, (du behöver boka tid) så rekommenderar jag en liten promenad i de charmiga gränderna. Fantastiskt vackra trähus, grindar och trädgårdar.
Dessutom ligger Långholmens kolonilotter i området, så så här års kan man även njuta av prunkande planteringar. Väl värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar