onsdag 16 augusti 2017

MATATELJÉN

Idag har jag äntligen varit på Matateljén i Gamla Enskede och käkat lunch.
Alltså. Man måste ju bara älska sociala medier. SÅ många olika platser och miljöer som vi hade missat utan dem. Eller ja.... som vi missade när de inte fanns. Hur fick man reda på saker då liksom...?
Tack vare Instagram hittade jag till denna lilla mysiga kvarterskrog.
För ett år sedan startade två par, Henrik Sauer o Anna Klyvare samt Jacob Holst och Ellen Dixdotter, deli och restaurang på Stora Gungan 7 (tack å lov för GPS) i Gamla Enskede. 

Själv ramlade jag över en bild härifrån, utan att veta att det låg i Stockholm, och föll pladask för inredningen. Köpmandiskar. Say no more.

Eftersom jag själv vill äta vegetariskt så mkt det bara går, så valde jag bönor och broccoli med feta ost och cous cous, fräscht och gott. Mitt lunchsällskap valde biffen. Vi hade dock så mkt att prata om att jag inte hann fråga hur det smakade. Det såg väldigt gott ut.
Hade jag vetat, det jag just läste på hemsidan, så hade jag såklart köpt med en färdig delipåse till min min amatörkock här hemma. Det hade han gillat. Det får bli nästa gång. Tänkte dra tillbaka med honom och prova deras middag någon kväll framöver.
Min slutkläm blir att det verkligen var värt att åka från andra sidan stan för denna lilla pärla. Ja för stor var den inte. Liten men naggande god helt enkelt.

Dessutom är ju hela området i Gamla Enskede väldigt mysigt och pittoreskt. Som en liten Bullerby några minuter från pulsen i city. Kanske hit man skall dra sig tillbaka på gamla da`r.....
Jag fick ju däremot, istället för deligodis till maken, med mig en stor fin keramikskål hem. En present till mig själv missade jag inte;) Till mitt försvar var det hela anledningen till att det blev ett besök på Matateljen just idag. Fick ju se att Jacob och Ellen köpt med sig samma typ av skålar, från södra Frankrike, som jag själv var så sugen på men inte fick med hem. Så jag tänkte att här gäller det att vara snabb och knipa en. Kom just på att den står kvar i sin kartong i bilen. Var ju tvungen att smita in på kontoret först och redigera dagens bilder.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar