onsdag 12 april 2017

PÅSKDUKNING



Vid det här laget vet de flesta av er att jag inte är så road av matlagning. Däremot gillar jag att duka fint. Helst i dova, naturnära färger. Dock är jag inte mkt för traditionsenligt pynt kring våra olika högtider, som jul och påsk. Fjädrarna och kycklingarna flyttade ut när mamman i huset fick börja bestämma. När barnen gick i skolan fick man ju stå ut med, och även ställa fram vartenda år, toarulls-pyssel och piprensare kors och tvärs.  Det slipper jag nu, sedan många år.
I år går påskdukningen i grått, beige och grönt. Placeringskorten har jag gjort av presentetiketter från Lagerhouse. Där har jag även köpt stämplarna som jag tryckt "Glad Påsk" med.
Äggen, som fick bli dekorationer vid varje kuvert och även utspridda på bordet, har jag färgat genom att koka dem i kaffesump.


Jag älskar mina mässingsljusstakar. Numera har jag en hel samling som jag köpt för några tior styck i olika second hand-butiker. Trollhassel, Murgröna och Plättar-i-luften får stå för blomdekorationen.....

Jag gillar även udda porslin när jag dukar. Numera helst i bruna toner. En favorit är att använda ovala uppläsningsfat istället för vanliga runda mattallrikar. Det gör att det blir extra snyggt när man dukar på höjden, med olika former på tallrikarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar